|
Menu |
|
|
|
Aktualności |
|
2008-03-03
AKREDYTACJA MENiS Szkoła języków obcych TFLS otrzymała akredytację Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu. Spełniamy wymagania MENiS, które świadczą, że proponowane Państwu kursy są prowadzone rzetelnie, a nasz ośrodek jest wiarygodnym źródłem wiedzy. więcej |
|
2007-05-16
Zapisy na KURSY WAKACYJNE trwają! Kurs wakacyjny już od 229 zł. więcej |
|
|
|
Suggestopedia |
Z końcem lat 70-tych, bułgarski psycholog Georgi Lozanov przedstawił teorię, że uczniowie w sposób naturalny stawiają bariery psychologiczne podczas nauki, bazując na przekonaniu i strachu, że nie są wystarczająco zdolni aby przyswoić nową wiedzę. Lazanov był przekonany, że ludzie używają tylko 5-10% swoich możliwości oraz, że mózg może przetwarzać i zachowywać więcej informacji jeśli tylko stworzone zostaną odpowiednie/optymalne warunki do nauki. Bazując na badaniach z dziedziny psychologii, Lazanov rozpoczął pracę nad nową metodą nauki języka obcego, która była skoncentrowana wokół "desugestii" braku zdolności, które uczniowie u siebie widzą oraz wprowadzenie ich w taki stan, który sprzyjałby wysokiej retencji materiału. Metodę tą nazwano Sugestopedią.
Głównym celem metody jest przedostanie się do potencjału umysłowego uczniów po to, by przyspieszyć proces dzięki któremu uczniowie uczą się rozumieć i używać języka obcego do komunikacji. Czterema czynnikami uważanymi za kluczowe w tym procesie były zapewnienie przyjemnego i relaksującego otoczenia/atmosfery, użycie barokowej muzyki (specyficzny rytm: 60 uderzeń na minutę), która zwiększa fale alfa w mózgu oraz zmniejsza ciśnienie tętnicze i rytm pracy serca, użycie wygodnych siedzeń, przyciemnionego światła, jak również "desugestia" w ramach zniesienia barier psychologicznych i "sugestia/perswazja".
Typowym dla Sugestopedii jest przekazanie nauczycielowi całkowitej kontroli nad grupą oraz roli autorytatywnej, jak również infantylizacja uczniów poprzez, przyjmowanie ról i imion typowych dla języka obcego
|
|
|
|
Cechy charakterystyczne |
- Ważna jest atmosfera w trakcie nauki oraz środowisko - przyciemnione światła, wygodne siedzenia, muzyka.
- "Peripheral learning" - obecność w klasie plakatów, materiałów gramatycznych, dekoracji związanych z językiem obcym.
- Nauczyciel jest autorytetem, kontroluje całą klasę.
- Potencjalne bariery psychologiczne uczniów lub problemy w postrzeganiu siebie samego są pzredmiotem "desugestii".
- Infantylizacja ucznia, uczniowie przybierają nowe role i imiona, co sprawia, że łatwiej poddawani są sugestii.
- W tle barokowa muzyka, która relaksuje i pozytywnie wpływa na przyswajanie wiedzy.
- Praca na dialogach, któe tłumaczone są na język ojczysty uczniów.
- Błędy są tolerowane, naciska na zawartość/treść a nie strukturę. Gramatyka i słownictwo są przedstawiane, ale nie omawiane
- Praca domowa - utrwalenie dialogu.
|
|
|
Typowe techniki |
- Organizacja atmosfery/środowiska w klasie (muzyka, wygodne siedzenia, itp.)
- "Peripheral learning"-poboczne materiały gramatyczne, dekoracje, plakaty jako część środowiska, a nie coś czego tzreba się wyuczyć.
- Pozytywna sugestia.
- Wizualizacja.
- Odgrywanie scenek, przybieranie ról (role-play)
- Pierwszy koncert - nauczyciel odczytuje dialog dostosowując intonację, akcenty, prędkość do myzyki klasycznej.
- Drugi koncert - na końcu lekcji, uczniowie odkładają transkrypty dialogu, nauczyciel czyta dialog normalnym tempem, intonacją dostosowaną do treśći dialogu.
- Pierwszoplanowa aktywacja (primary activation)- uczniowie odczytują dialog w języku obcym, indywidualnie lub w grupach.
- Drugoplanowa aktywacja (secondary activation) - uczniowie uczestniczą w różnych ćwiczeniach mających na celu przyswojenie materiału i używanie go sponstanicznie, ćwiczenia takie jak śpiewanie, taniec, gry i zabawy.
|
|
|
|
|
|
Słownik e-DICT |
|
|
|