|
Menu |
|
|
|
Aktualności |
|
2008-03-03
AKREDYTACJA MENiS Szkoła języków obcych TFLS otrzymała akredytację Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu. Spełniamy wymagania MENiS, które świadczą, że proponowane Państwu kursy są prowadzone rzetelnie, a nasz ośrodek jest wiarygodnym źródłem wiedzy. więcej |
|
2007-05-16
Zapisy na KURSY WAKACYJNE trwają! Kurs wakacyjny już od 229 zł. więcej |
|
|
|
Metodyka |
Podstawowym elementem procesu edukacji jest odpowiedni dobór metod nauczania. Znalezienie idealnej metody, czyli sposobu najskuteczniejszego osiągnięcia rezultatów dydaktycznych zakładanych przez nauczyciela oraz wynikających z programów nauczania od wieków stanowiło źródło badań oraz poszukiwań metodyków i psychologów.
|
Wszelkie próby poszukiwania jednej metody, która każdemu uczniowi gwarantowałaby sukces w nauce języka obcego była od samego początku skazana na niepowodzenie, gdyż uczniowie różnią się między sobą pod wieloma względami i pozostają pod wpływem wielu czynników natury socjologicznej i psychologicznej.
|
|
|
|
Metody tradycyjne |
Podejścia do sposobów przekazywania wiedzy w nauczaniu języka obcego zmieniały się wraz ze zmianą stosunku do uczącego się, od najstarszych metod konwencjonalnych uważanych za metody tradycyjne jak np.:
- GRAMMAR TRANSLATION METHOD – wypracowana w celu w starożytności do nauczania Łaciny lub Greki, koncentrująca się na treściach nauczania, szczególnie ukierunkowana na język pisany.
- DIRECT METHOD – stosowana już za czasów greckich metoda konwersacyjna koncentrująca się na nauczaniu komunikacji , spontanicznym użyciu języka oraz zdolności "myślenia" w języku obcym
- AUDIOLINGUAL METHOD- ukierunkowana na rozwijanie umiejętności mówienia i słuchania , ma swoje korzenie zarówno w lingwistyce, jak i w psychologii (behawioryzm) oraz miała wpływ na rozwój innych metod
aż po dominującą obecnie METODĘ KOMUNIKACYJNĄ
- COMMUNICATIVE APPROACH – która skupia się na potrzebach uczniów, a także na związku miedzy językiem uczonym w klasie, a językiem używanym poza klasą. Zasadą wprowadzenia nowego materiału jest przedstawienie go w kontekście, sytuacji z życia wziętej, poprzez pracę z materiałem autentycznym, stosowanie gier językowych, które pozwalają stworzyć warunki zbliżone do naturalnej komunikacji
|
|
|
Jak wybrać najlepszą metodę? |
- Należy kierować się: potrzebami uczniów, ich wiekiem, cechami osobowościowymi, celem nauki, dostępnymi materiałami dydaktycznymi
- Ważnym kryterium jest też nastawienie nauczyciela do danej metody i stylu nauczania
- Niekonwencjonalne metody nauczania języków z pewnością ułatwiają zapamiętywanie materiału, choć obietnice błyskawicznej nauki bez wysiłku są raczej niemożliwe do spełnienia.
- Nie ma uniwersalnej metody, która jest optymalna dla wszystkich uczniów
|
|
|
|
Metody niekonwencjonalne |
Obok tradycyjnych metod nauczania zaczęły powstawać metody niekonwencjonalne, bazujące na psychologii uczenia się, skupiające uwagę na osobie uczącego się, czynnikach środowiskowych i osobowościowych nie tylko na tym, czego się uczymy, ale także na tym, jak to robić, aby zmniejszyć wysiłek przyswajania wiedzy, a zwiększyć efektywność:
- SILENT WAY- cicha droga (Gattegno) promująca samodzielność ucznia oraz eksperymentalny aspekt poznawania języka.
- SUGGESTOPEDIA - (Łazanow), uczenie się języka w stanie relaksacji poprzez przedostanie się do potencjału umysłowego uczniów
- COMMUNITY LANGUAGE LEARNING - (Curran) nauczanie doradcze we wspólnocie
- TOTAL PHYSICAL RESPONSE - (Asher) bazuje na sposobie w jaki dzieci przyswajają język ojczysty.
Współczesna metodyka nauczania języka obcego nawiązuje do najstarszych oraz najnowszych trendów i tendencji:
- METODA BERLITZA - intensywne szkolenie zwane "całkowitym zanurzeniem"
- METODA CALLANA - konwersacyjna metoda nauki języka oparta powtórzeniach zwrotów i wyrażeń.
- SITA – learning - nauka w stanie głębokiego relaksu alfa, czyli stanu pomiędzy snem a rzeczywistością.
- METODA WILKA metoda języka mówionego..
- METODA HELEN DORON metoda dla małych dzieci, które mają się uczyć podczas zabawy.
|
|
|
|
|
|
Słownik e-DICT |
|
|
|